Aktualności 2019
LZM | Kino to emocje. Emocje przeżywamy wszyscy. Ale czy potrafimy o nich pisać?
Po dobrym przyjęciu i niemałym sukcesie młodych adeptów sztuki dziennikarskiej na zeszłorocznym „Lecie z Muzami” i w tym roku odbędą się im dedykowane warsztaty dziennikarskie.
I tak jak przed rokiem ich efektem będzie wydanie „Gazety Festiwalowej”. Zgodnie z naszymi planami numer 2. gazety będzie obszerniejszy. Warsztatami dziennikarskimi, które startują 8 lipca, pokierują Anna Serdiukow i Izabela Koladyńska.
Już dziś rusza druga edycja warsztatów dziennikarskich podczas festiwalu Lato z Muzami. Po raz kolejny z uczestniczkami tych spotkań będziemy rozmawiać o kinie, ale nie tylko. Prześledzimy w zarysie historię dziennikarstwa filmowego, opowiemy sobie o tym jak rozwijały się i zmieniały poszczególne gatunki prasowe bliskie kinu. Porozmawiamy o zmieniającym się języku dziennikarstwa filmowego, o tym czy sposób komunikacji nadąża za filmową technologią, czy pozwala ponazywać i zdefiniować poszczególne aspekty kinowej rzeczywistości. Powiemy sobie wreszcie o odwiecznym dylemacie, czyli o tym jak pisać o kinie – sercem, a może rozumem? Czy u krytyka filmowego górę mogą – lub powinny – brać emocje? A może to, co widzimy na ekranie zawsze musi być racjonalizowane, oceniane na chłodno i filtrowane przez naszą wiedzę? A na koniec kulisy pracy dziennikarza filmowego – na czym polega współpraca z redakcjami, jak wyglądają wyjazdy na festiwale, co to press junket i jak finansujemy nasze wyjazdy? To – czyli konkrety – zwykle interesują młodych najbardziej, pytania o to jak łączymy pisanie dla wielu tytułów, jak umawiamy się na wywiady – bezpośrednio czy u agentów – oraz czy każdy wywiad wymaga autoryzacji, to swoiste know-how, i raczej nie ma tego w podręcznikach.
Prócz części wykładowej, będziemy musiały wykazać się znajomością dziennikarskiego fachu w praktyce. Będziemy – po raz drugi już – łamać [używając prasowego żargonu] gazetę festiwalową. Uczestniczki wykorzystując zgromadzoną wiedzę będą zapełniać kolejne strony swoimi tekstami [wcześniej będziemy je omawiać i analizować kolektywnie], a Julia Fukiet – nasza graficzka – złoży tekst i obraz w imponującą całość. Nad poprawnością językową wszystkich materiałów czuwać będzie niezwykła postać, wspaniała pedagog, Izabela Koladyńska. Ja również uczę się za każdym razem wiele od Izy – jest moim drogowskazem w rozmowach i pisaniu o sztuce; zawsze dąży do tego, by powstałe teksty były komunikatywne, przejrzyste i ciekawie napisanie. Prosto i od serca. Uczciwie. Oczywiście, Iza jako jedyna w tym gronie, posiada tajemną wiedzę, gdzie tak naprawdę poprawnie stawiać przecinki!
Dziennikarstwa nie można uprawiać za biurkiem, dlatego uczestników czeka „praca w terenie”, czyli czynne zbieranie materiałów do testów: wyjścia na festiwalowe seanse, przeprowadzania wywiadów, zrobienie sondy ulicznej. Będziemy chodzić na spotkania, z których później powstaną streszczenia i relacje. Wszystko po to, by zmierzyć się z dziennikarską materią w różnych jej odsłonach: będziemy starały się przekazać fakty, ale też nasze emocje i interpretacje obejrzanych filmów. Pragniemy skonfrontować się z innymi, prócz dostarczenia informacji – wywołać dialog, może jakąś polemikę, dyskusję. Być może festiwalowa gazeta zainspiruje kogoś do obejrzenia filmu, zainteresowania się jakąś wspaniałą postacią ze świata kina, poszerzenia swoich pasji o te nowe, nieznane. Pozostaje mi zatem życzyć wszystkim owocnych warsztatów, a później dobrej, zaskakującej i ciekawej lektury! [Anna Serdiukow]